Laitan tämän nyt tähän, vaikka periaatteessa ei tässä ole enää yksiköinnistä kyse varsinaisesti.
Minulla on miehen kanssa kiinteistö, jonka nurkan läpi menee tie siten että se kulkee metsä alueen läpi noin 200m matkan. Tien varrella on sähkölinja siten että tien varteen ei voida laania tehdä puutavaralle. Talollemme on erillinen tie isolta yleiseltä tieltä. Olen tähän asti maksanut tiestä maksua 10€ (tienhoito maksut on jaettu tasan kaikille tietä “käyttäville” 5 henkilölle.)
nyt maksuksi olisi tulossa tuo 10€ + 20€ pankkikulut ja en suostu maksamaan 20€ siitä, että saan maksaa 10€ tienhoidosta ihmiselle joka tiestä ainoana varsinaisesti hyötyy (asuu noin 1 km isosta tiestä.
Mitään tiekokouksia ei ole järjestetty vuosikausiin eikä kutsuja toimitettu (väittää toimittaneensa edellisen vuoden kutsun postilaatikkoon. Tälle vuodelle lasku oli lähetetty väärillä osoite tiedoilla eri paikkakunnalle, postinumero oli oikein mutta tien numero puuttui. Edellinen lasku oli kadonnut mystisesti joten siitäkin tuli samalla muistutus ja uhkailu ulosotolla) pyysin nähdä kirjanpidon yms. Oleellista niin ei suostu näyttämään (sitä tuskin on kun hän itse myös hoitaa tien, eli maksaa itselleen korvausta? On saanut yksin puuhata vuosikaudet vapaasti…)
Uusimman laskun saatuani olen pyytänyt saada nähtäväksi maksatuslaskelman ja perusteet mistä maksan. Tänä vuonna ei ole ollut kokousta tai ainakaan sinne ei ole kutsua tullut. Tieosuuskunnalla ei ole sääntöjä ainakaan maanmittauslaitoksen sivuilla ja siellä ei ole myöskään toimihenkilön yhteistietoja. (Laskussa ei myöskään ollut ko. Tietoja. Onko tämä oikein tehty lasku muka? Tien nimi peitetty ja tilinumero…
Alla olevassa kuvassa vihreällä kiinteistöni rajat ja taloni. Punaisella tämä yksityistie ja sinisellä oma pihatieni. Laitoin saman kuvan hänelle eropyyntöni yhteydessä ja selvitin miksi en tarvitse ko. Tietä yhtään mihinkään ja en aio maksaa hänelle yhtään mitään kun asioita ei ole muutenkaan hoidettu tasapuolisesti tiestä saatavan hyödyn mukaan.
Voiko hän pyytää tienyksiköinnin siitä huolimatta, että olen asiasta sanonut etten tarvitse sitä ulkopuolisen tekemänä ja laitoin myös linkin noihin suosituksiin millä sen voi laskea itsekin vaikka ruutupaperilla. ? Toki vaikka jäisin osakkaaksi laskin itse että jos mennään maanmittauslaitoksen painotuksien mukaan saisin ehkä maksimissaan noin 6% siitä maksettavaksi jos sitäkään koska luulisin sen tekijän ymmärtävän etten tätä tietä tosiasiallisesti tarvitse mihinkään…
Pitääkö tästä eroamisesta kenen kutsua kokous koolle vai pitääkö tätä eroamista anoa jostain viralliseltakin taholta kun ko. Henkilö väittää kiven kovaan etten voi tieosuuskunnasta erota vaikka voin toteen näyttää etten tätä tietä tarvitse ja lain mukaan minua ei siten voi väkisin pitää tässä tieosuuskunnassa?
Muutenkin tien päässä asuvat ovat valittaneet minulle jos olen tietä joskus käyttänyt vaikka kaikki olemme maksaneet samanverran eli minulla on oikeus kulkea tietä koko sen matkalta sen perusteella. Edellinen tieositus on tehty 40 vuotta sitten ja sen jälkeen ei ole tilannetta uudelleen kuulemma mietitty. (Ja sen 10€ maksoin aikaisemmin ihan vain etteivät voisi valittaa jos haluan hakea hiekkaa omalta hiekan ottopaikalta jossa käymme ehkä 5 vuoden välein hakemassa pari kauhaa hiekkaa. Muuta ajoa meillä ei siellä ajoneuvoilla ole.)
Laskun lisänä oli vain tällainen seikkaperäinen sekava kirje jossa ei siinäkään ole yhteystietoja keneen olla yhteydessä. Aika surkuhupaisaa touhua kyllä, varsinkin kun tälle määrälle rahaa (50€/vuosi/) kyllä mitään yritystiliä millään järjellä kannata olla kun maksut nousee järjettömästi sen takia. Toki jos haluavat siitä maksaa niin maksakoot itsekseen minun puolesta…