Mitä liikennemerkkiä voisi käyttää läpiajotien päissä. Ja kuinka saada jatkuvasti tietä käyttävät maksamaan käyttömaksua tien käytöstä.
Hei @tapulixi,
Pysyviin liikennemerkkeihin tulee hakea lupa kunnalta eli tiekunnan kokouksen asialistalla tulee olla kohta “Liikennemerkeistä päättäminen” ja siinä yhteydessä tulee tehdä päätökset, jotka sitten laitetaan kuntaan pöytäkirjakopion ja karttaliitteen muodossa.
Päätös voisi tässä tilanteessa olla esimerkiksi seuraavanlainen: "Päätettiin hakea XX:n kunnalta/kaupungilta lupaa asettaa yksityistien kumpaankin päähän Muu vaara -liikennemerkki, lisäkilpi “Yksityistie” sekä lisäkilpi “Perimme säännöllisestä liikenteestä käyttömaksua. Yksityistielaki.” TAI “Toistuva läpiajo edellyttää tiekunnan osakkuuden tai luvan ja käyttömaksun maksamisen. Yksityistielaki.” Liikennemerkkien paikat on esitetty karttaliiteessä X. Jos tiekunnan tien molemmissa päissä on nopeusrajoitus, voi lisäkilpiä periaatteessa hakea nopeusrajoituskyltin allekin.
Maksamisasia onkin sitten vaikeampi. Jos ihmiset eivät itse ilmoittele itsestään, ei jää oikein muita vaihtoehtoja kuin seurata säännöllisesti ajavien autojen rekisterinumeroita ja selvittää omistajatietoja. Haasteena tässä on se, että kaikkia tulisi kohdella tasapuolisesti. Säännöllinen ja tasapuolinen tarkkailu tulee äkkiä kalliimmaksi kuin käyttömaksuista saatava hyöty.
Kysymyksessäni on tie, jossa ei ole tiekunta a. Kukaan ei halua perustaa tielle tiekuntaa. Hän joka anoo maanmittauslaitokselta tiekunnan perustamista on ensisijaisesti vastuussa perustamiskustannuksista. Kaupunki on ilmoittanut ettei hae tiekunnan perustamista. Välillä joku virkamies sanoo että tulevat olemaan tiekunnan jäsen kauttakulkuliikenteen takia ja välillä ettei välikulkuliikenne kuulu kaupungille.
Mikäli joku yksityinen hakee tiekunnan perustamista saattaa hyvinkin käydä niin, että kun jaetaan tiekunnan kustannukset ja jos kaupunki saa yli 90% osuuden niin yhdellä päätöksellä kaupunki ilmoittaa että he tekevät tiestä kadun. Tällöin joku yksityinen henkilö vastaa kaikista kustannuksista. Tien pituus on n 600 m.
Olen kysynyt neuvoa maanmittauslaitokselta kaksi kertaa, erilaiset kysymykset. Vastaukset ovat olleet mm. ei ole koskaan törmännyt vastaanlaiseen tapaukseen, missään Suomenmaasta ei hänen tietonsa on ollut vastaavanlaista! Toinen rupesi miettimään onko ylipäätänsä laillista perustaa tiekuntaa. Koska siinä on niin paljon seikkoja joka puoltaisi ettei kyse ole yksityinen tie. Hän luetteli jonkin verran §§§ jonka mukaan tiekunnan perustamista saattaa olla lainvastaista ja sitten maanmittauslaitos ei saa perustaa tiekuntaa.
Aikalainen pattitilanne!
Silloin kun vastattiin 10 kk sitten oli tie missä on tiekunta. Nyt on tie missä ei ole tiekunta. On tiealueita missä tienpohjaa on kokonaan yksityishenkilön omistuksessa. Kun maanmittauslaitos on lohkonnut uusia tiloja/tontteja tien varrella ei ola kirjoitettu tieoikeutta. Maanmittausinsinööri sanoi että kyse on sellainen tie josta ohjeet on annettu ettei tarvitse tieoikeutta koska se kuuluu automaattisesti.
Nyt ei ole kyse estää tontinomistajien/tilojen käyttämistä vaan kieltää läpikulkua. Tiehoidon vastuu saattaa olla pienempi jos autoilija on ajanut piittaamatta kieltomerkistä.