Matkakorvaus kokoukseen

Olen hoitokunnan jäsen ja mökkiläinen. Mökki sijaitsee 100 km päässä asunnolta. Kokouspalkkio 100 euro vuosi. Voinko “laskuttaa” tuon satasen verran kilometrikorvauksella kun tulen kokouksiin? Kokouksia on pari kolme vuodessa. Korvaus ilmoitetaan verottajalle matkakorvauksina.

Voisin kuvitella, että tuo käy, mikäli teillä on tiekunnan säännöissä / vuosikokouspöytiksessä maininta kulujen korvaamisesta hoitokunnan jäsenille.
Mainitsit vain, että “korvaus ilmoitetaan verottajalle matkakorvauksena”. Hyvä niin, mutta ilmoittaminen tapahtuu maksajan eli tiekunnan toimesta sähköisesti tulorekisteriin. Ja tätä varten täytyy tiekunnalla olla Y-tunnus ja tiekunnan byrokratian hoitajalla Suomi.fi valtuutus tehdä niitä tulorekisteri-ilmoituksia.

Omassa tiekunnassani ollaan juuri saman asian äärellä ja painiskelen juuri tuon Y-tunnuksen hakemisen kanssa, jota eräiden tietojen mukaan ei verottaja muka lähtökohtaisesti tiekunnille edes myönnä.
Katsotaan, miten käy…

Meillä on tiekunnalla Y-tunnus (haettu jo ennen kuin olin itse osallisena). Palkkion maksaminen hoitokunnan jäsenille käsittääkseni aivan riittävä tarve Y-tunnukselle.

Palkkio on lain mukaan veronalaista tuloa, joten verottomana matkakorvauksena sitä ei voi maksaa ellei kuluista ole eriteltyä kuittia. Meillä on hoitokunnan puheenjohtajalle ja sihteerille kiinteä palkkio. Mahdolliset kulut sitten lisäksi maksetaan verottomana korvauksena kuittia vastaan palkkion maksun yhteydessä ilmaista palkka.fi palvelua käyttäen.

1 tykkäys

Näin arvelinkin, että kyllä se Y-tunnus varmaan verottajalta saadaan. Jos vielä utelen, että kuinka suuret on tiekunnassanne puhiksen ja sihteerin palkkiot? Ja jos vielä viitsit tarkentaa, että kuinka monta osakasta ja kuinka pitkästä tiestä kyse, niin osataan suhteuttaa…

Raha-asioista puhuminen on aina vähän “salaista”, mutta tässäkin julkisuus minusta lisäisi tietoisuutta. Oman tien paperihommista olen ottanut 300, hoitokunta ei ota mitään. Aikanaan kysyin ammattilaiselta tarjousta, se oli 800, eikä muistaakseni sisältänyt muuta kuin paperityöt. Pieni 35 osakkaan tie. Talkoilla näitä tehdään paljonkin, ja kun tien varrella asuu, ei tuo mitenkään huono juttu ole. Talkooväki vaan vanhenee ja vähenee, siksi onneksi noita ammattilaisiakin löytyy, hinnan korotusta vaan usein vaikea perustella osakkaille.

Sama suuruusluokka palkkioissa meillä, tiekunnassa reilut 20 osakasta. Ulkopuoliselle toimitsijamiehelle pitäisi maksaa paljon enemmän.