Matkan korjauskerroin

En löytänyt MML2023 ohjeistusesta matkankorjauskerroin ohjetta. Onkohan se poistunut uusimmasta ohjeesta.

Samaa mietin tässä näin. Meinataan varmaankin ensi viikon kokouksessa jatkaa entisellään eli pitää korjauskertoimet, jos ei muuta tietoa tule.

Kyllä se näin onpi, että tuossa uusimmassa MML päivityksessä poistui nuo korjauskertoimet. Taisi jäädä ainoastaan yksi korjaustekijä, jolla pystytään vaikuttamaan painolukuun eli ikään kuin “painoluvun korjauskerroin”. Eli muita ei enää käytetä.

Kuitenkin esim. metsän osalta matkalla on ilmeisesti jotain merkitystä, samaten löysin esimerkin maataloudessa matkan määrittämisessä:
"Kulkumatka
Yksittäisessä tieyksikkölaskelmassa metsäliikenteen kulkumatkoja määritettäessä käytetään joko ajoneuvon kääntöpaikkamahdollisuutta tai metsäalueen painopistettä. Olennaista on tehdä matkan määritys sen perusteella, kumpi vaihtoehto kuvastaa tiellä
liikennöityä matkaa parhaiten. Tien kaikille osille ja tieosakkaille noudatetaan samaa
määritystapaa. "

Erikoista on, että se olisi kokonaan poistunut. Jos vertaa vaikka 5 henkisen perheen käyttöä, joka asuu tien päässä ja mökin autotonta pappaa tien alkupäässä, tuon mukaan molempien yksikkömäärä olisi 1700, ja papan maksua voisi vähentää vaan 30 %. Onkohan tuo nyt ihan loppuun asti ajateltu ohjeessa.

Tarkemmin luettuna matka siis huomioidaan, mutta meneekö se niin, että korjauskertoimia ei enää ole, mutta esimerkiksi asunnon 1700 kerrotaan käytetyn matkan määrällä? Meidän tiellä 6 km päässä asuva saisi aika ison maksun.

No onneksi tätä epäselvää ohjeistusta ei ole pakko käyttää.