Pankin outo kysely

Hämmästyin suuresti, kun pankista kysyttiin hoitokunnan jäsenten syntymäaikoja. Minähän en tietenkään sellaisia tietoja ole kerännyt (kun heille ei makseta palkkioitakaan), enkä näin ollen voinut niitä antaa. Kenelläkään heillä ei myös ole tilinkäyttöoikeutta tiekunnan tiliin. He eivät siten mitenkään voisi käyttää tiliä esim. rahanpesuun, mihin oletan kysely liittyvän).
Jos he eivät ole muuten ko. pankin asiakkaita, en mitenkään enää ymmärrä mihin tämä tietopyyntö perustuu.
Tulkitsen myös niin, ettei minulla tiekunnan sihteerinä ole edes oikeus kerätä muuta henkilökohtaista tietoa, kuin mikä on välttämätöntä asoiden hoitoa varten. Onko tämä ihan normaalikäytäntö nykyään?

Hei @ojala,

Kyllä näitä nykyään kysellään lähes joka pankissa, koska pankilla on velvollisuus tuntea asiakkaansa. Käytäntö on tiekuntien toiminnan kannalta jäykkä ja hankala, mutta ei sille oikein mitään voi. Hoitokunta on tiekunnan toimielin, jolla on nimenkirjoitusoikeus ja joka on vastuussa tiekunnan toiminnasta. Hoitokunnan syntymäajat ovat välttämätöntä tietoa tiekunnan pankkiasioiden hoitamista varten, joten tiedot joutuu keräämään ja ilmoittamaan. Samalla tavalla esimerkiksi tiemaksujen ulosottohakemuksiin vaaditaan nykyään velallisen henkilötunnus, pelkällä syntymäajallakaan ei välttämättä saa asiaa vireille.

Kiitos vastauksesta.
Tarkoittaako tuo, että tiekunnan todella pitää kerätä osakkaiden henkilötunnukset säännönmukaisesti? Eihän voi etukäteen tietää, kuka jättää maksamatta.

Hoitokunnalla toki nimenkirjoitusoikeus, mutta ei tilin käyttöoikeutta, ei ainakaan meidän tiekunnassa. Jos tulisi tilanne, esim. lainantarve, ymmärrän, että silloin tietoja tarvitaan, mutta eiköhän ne siinä lainahakemuksessa voi ilmoittaa. Minusta tämä on tarpeettoman liioiteltua “asiakkaan tuntemista”. Samoin kun toinen pankki pyysi osakaslistan, teki mieli kysyä, että jos saatte Nokian asiakkaaksenne, pyydättekö heiltä asiakaslistan.

Hei @ojala,

Ei tarvitse kerätä säännönmukaisesti henkilötunnuksia, mutta tietysti niitä voi olla vaikeampi selvittää siinä vaiheessa, kun maksut ovat jo maksamatta. Pankit taas vetoavat tuntemistiedoissa lakiin.

Näihin ja moniin muihin asioihin yritetään yksityistiekentällä vaikuttaa, jotta tiekuntien elämä olisi sujuvampaa. Valitettavasti viimeisen viiden vuoden aikana hankala byrokratia on lisääntynyt valtavasti.

1 tykkäys

Kannattaa valita pankki, joka tunnistaa tiekunnan, kaikki eivät tunnista, koska ei ole y-tunnusta. Minulla parikymmentä tiekuntaa osuuspankkiryhmässä, koskaan ei ole kysytty hoitokunnan henkilötunnuksia. Vain tilinkäyttövaltuutettujen tarvitaan, että voidaan tunnistaa oikea henkilö valtuutetuksi. Pankki vaihtoon, jos menee liian vaikeaksi :slight_smile:

Osuuspankki tätä kyseli. En tosiaan tajua, mihin se niitä tarvitsi, kun heillä ei ole tilinkäyttöoikeutta. No omituista oli sekin, kun Säästöpankki halusi tietää kaikki osakkaat. Perustelivat rahanpesulainsäädännön kiristymisellä, pitää tuntea asiakkaat. Ehkä tämmöinen piskuinen tiekunta on juuri niitä epäilyttävimpiä rahanpesijöitä parin tuhannen euron vuosilaskutuksellaan,. Teki mieli kysyä niiltä, jos saatte Fortumin asiakkaksenne, pyydättekö siltä asiakaslistan.