Rahastamista tiekunnan perusmaksulla

Hei,
miten arvioidaan tiekunnan perusmaksun suuruuden kohtuullisuus ja sovelletaanko niihin edes mitään kohtuullisuusperiaatteita? (esim. perusmaksun nousu vuodessa 60%)
Paljonko perusmaksun osuus saa olla koko tiemaksusta, joka sisältää sekä perusmaksun ja yksiköinnin perusteella tulevan osan? (Onko perusmaksujen hallinnollisten kulujen osuus 20% 13000€ tiemaksuista sopivaa suuruusluokkaa?)

Esim. onko 50€ perusmaksu kohtuullinen jos 1ha metsänomistaja käy kerran 5 vuodessa palstalla ja maksaa tiemaksua 51€ ja samaan aikaan joka päivä tietä käyttävä paikallinen asukas, joka omistaa 100ha maksaa 350€ tai tietä käytetään liiketoiminnan pyörittämiseen esim. isojen koneiden käyttö?

Laissa sanotaan näin:

Yksityistietoimituksessa tai tiekunnan kokouksessa voidaan päättää, että tiemaksuun sisältyy tieyksiköiden perusteella määrätyn maksun lisäksi kaikille tieosakkaille määrättävä samansuuruinen perusmaksu, joka kattaa enintään tiekunnan hallinnon hoitamisesta aiheutuvat välittömät kulut.

Lisäksi löytyy oikeuden päätös mikä menee näin:

MO Huittinen M 10/8709; … perusmaksun määrä ei saisi merkitä
kokonaistiemaksun moninkertaistumista verrattuna varsinaisesta tien käytöstä
aiheutuvaan tiemaksuun. Näin siitä syystä, että koko tiekunnan
järjestäytymisen pitää olla edullista kaikkien tieosakkaiden kannalta, eikä
ainoastaan suurempien tienkäyttäjien kannalta.
62 → 20 euroa

Perusmaksun suurus pitää vastata tiekunnan hallinnon koko kustannuksia, koska halinto on kokonaisuudessaan tiekuntaa varten. Jokaista osakasta hallinto hoitaa tasapuolisesti, riippumatta yksiköiden määrästä.
Jos perusmaksu muuttuu merkittävästi, niin tiekunnan hallinnossa on tapahtunut muutos, joka aiheuttaa lisäkustannuksia. Esimerkiksi on siirytty hoitokunnan puheenjohtajan vetämästä hallinnosta Tieniekan hallinnoimaan tiekuntaan. Tällöin hallinnon kustannukset saattavat nousta kymmenkertaiseksi, koska ulkopuolinen yritys hoitaa tehtävää.
Tämä tulee tiekunnille yllätyksenä, koska uusia hoitokunnan jäseniä/puheenjohtajia, jotka hoitavat tehtävää muutamalla kympillä, kuten ennen vanhaan, on vaikea löytää.
Yritykset hoitavat business pohjalta, niin kustannukset nousevat merkittävästi. Tämä on erittäin vaikea tilanne pienille tiekunnille.

Pitäisi tietää hieman eneäämän lähtötietoja tiukunnasta että voisi arvioida mikä on kohtuullista ja mikä kohtuutonta. Jos tuo 50€ perusmaksu kattaa useamman vuoden niin asia voisi olla ok. Yksiköitä teillä on kyllä vähän jos osuus on vain 1€. Se että käy palstalla harvoin ei taida olla sinällään peruste yksiköiden pienentämiselle, jos maa on metsätalouskäytössä. Hallintopalveluiden hinnoissa on eroja eri toimijoiden välillä ne kannattaa kilpailuttaa aika-ajoin. Lisäksi kannattaa jos vain mitenkään mahdollista osallistua tiekunnan kokouksiin ja kysyä mistä maksut muodostuu. Jos yksiköinti on vanha ja sitä ei ole päivitetty se kannattaa päivittää/tehdä uusiksi.