Yksityistiellä( myös kunnan avustus)on korjattu vanha silta.
Miten määräytyy maksu tien osakkaiden kesken? Kuuluuko maksu kaikille tasapuolisesti???
Yksityistiellä( myös kunnan avustus)on korjattu vanha silta.
Miten määräytyy maksu tien osakkaiden kesken? Kuuluuko maksu kaikille tasapuolisesti???
Hei @MarLe ,
Omarahoitusosuus jakautuu osakkaille tiekunnan kokouksen päätöksen mukaisesti. Lähtökohta on yleensä se, että perusparannusten maksut määrätään kaikille tiekunnan osakkaille tieyksiköiden suhteessa. Eli käytännössä korotetaan tieyksikön hintaa.
Vaihtoehtojakin on, riippuen tiekunnan tilanteesta ja päätöksenteosta. Jos siltaa käyttää vain osa osakkaista, voidaan esimerkiksi sopia, että 50% omarahoitusosuudesta maksaa tiekunta ja 50% siltaa käyttävät osakkaat.
Tai omarahoitusosuus voidaan myös jakaa tasan pelkästään siltaa käyttävien osakkaiden kesken. Jos silta on tien alussa, tällöin kaikille osakkaille voi tulla tasasuuri maksu.
terve voiko tiekunnan kokous päättää enemmistöllä uuden sillan kustannuksista elikkä maksumieheksi myös osakkaat jotka eivät käytä siltaa
Hei @elvis58,
Tiekunta voi päättää rakentamisyksiköistä samalla tavalla kuin kunnossapitoyksiköistäkin eli äänestämällä voimassa olevan yksikkölaskelman mukaisesti.
Lähtökohta kaikissa perusparannushankkeissa on se, että ne rahoitettaisiin kunnossapitoyksiköinnin mukaisena. Siltahankkeet tekevät tässä joskus poikkeuksen. Esimerkkejä poikkeuksista:
Kokoukseen kannattaa mennä esittämään erilaisia vaihtoehtoja tai valtuuttaa joku sinne puolestaan.
terve perustuuko sillan käyttäjien esim 50% osuus johonkin lakipykälään? onko olemassa tapauksia jotka ois selvitetty käräjillä
Hei @elvis58,
Ei perustu lakipykälään, oli esimerkki ja ihan hyvin prosenttiosuus voisi olla mitä tahansa muutakin. En muista, että tästä asiasta olisi ratkaistuja oikeustapauksia. Siltahankkeissa on yleensä niin hyvät avustusprosentit, että vähänkään isommassa tiekunnassa puhutaan yleensä vain satasista osakasta kohden.
Lainaus yksityistielain 35§:stä:
Jos tienpito tuottaa joltakin tien osalta sellaista hyötyä, joka ei tule kaikkien tieosakkaiden hyväksi tai jos tiekunta on päättänyt suorittaa tienpidon joltakin tien osalta korkeampaa tai matalampaa tasoa vastaavana kuin yksityistiellä muuten, voidaan tienpitovelvollisuuden jakamiseksi määrätä eri tieyksiköt ottaen kuitenkin huomioon, mitä 19 ja 24 §:ssä tien rakentamisesta ja kunnossapidosta säädetään.
Eli mahdollisuus eri yksiköiden määräämiseen annetaan, mutta mitään pakkoa niiden käyttämiselle ei ole.
kiitokset selventävästä vastauksesta