Tieosuuskunnan tili

Hei
Olen aloittamassa uutena rahastonhoitajana mökkitieosuuskunnassa. Tällä hetkellä tili on S-pankissa, rahastonhoitajan oman tilin alla, se kun ei maksa mitään. Itse en haluaisi tieosuuskunnan rahoja oman tilini alle. Tieosuuskunnan rahaliikenne on vähäistä. Missä pankeissa teillä on tieosuuskuntien rahat ja millaiset vuosi kustannukset näissä tileissä on?

Säästöpankki kannattaa ainakin unohtaa, perusmaksu 13 euroa kk, plus maksut saapuvista ja lähtevistä maksuista. Sen lisäksi ajoittain tulee ihme lomakkeen täyttämistä, joka on rakennettu yritystarpeisiin, ei sovi tiekunnalle. Jos et täytä, estävät heti tilinkäytön. Minulla on OP:ssa oman tilin alla, ja se on toimiva systeemi pienellä perusmaksulla. Sielläkin kk maksu varmaan yli kympin, jos on erillään.

Jos tieosuuskunnan tili on oman tilin alla niin miten sitten juridiset asiat siinä vaiheessa kun kuolee. Kenen varat ne on laillisesti, minun vai tieosuuskunnan?

Tiekunnan tietenkin, tiekunnan nimellä ne tilit ovat, ainakin Osuuspankissa. Kuolemantapausta varten pitää tietenkin valita varahenkilö, joka voi ottaa tilin haltuunsa, kun käyttöoikeudet sulkeutuvat.

Tiekunnalla yritystili OP-pankissa, kahdella hoitokunnan jäsenellä käyttöoikeudet, pankille menee pitkälti yli 100 € per vuosi. Yritystileillä tosiaan sekä tulevista että lähtevistä maksuista menee useita senttejä pankille.

Meilläkin yritystili OP:ssa mutta kulut on aika pienet, vain palvelumaksut n. 3 EUR / kk. Ehdot voi vaihdella.

Meillä OP vaati vaihtamaan yritystiliksi - perusteena rahoituslain vaatimukset yhteisöille, vaikkei meillä ole Y-tunnusta. Tämä johti siihen, että puhelinkeskustelun aikana, pankki sulki tilimme ja saimme sen auki vasta, kun tiekunnan pj oli käynyt omilla verkkopankkitunnuksilla vahvistamassa uuden yritystilin sopimukset. Ja tosiaan perusmaksu on vajaa 3 euroa kuussa, jos ei ole rahaliikennettä. Mutta jokaisesta lähtevästä ja saapuvasta rahaerästä menee maksu. Ja ilman viitetietoa isompi maksu. Jouduin myös tilaamaan alkuvuoden tiliotteet paperisina, koska en ollut niitä ehtinyt vielä hakea ja en enää päässyt niihin tilinvaihdoksen jälkeen.
Yhteys Tievahti-ohjelmaan onnistui vasta kolmannella kerralla (eivät osanneet avata oikeaa palvelua meille).