Valmiit painoluvut

Tieyksiköinnin laatimisessa olennaisia tietoja ovat käytetyt matkat ja ajoneuvojen painot. Yksityistielaki ilmaisee asian: “Hyötyä arvioitaessa otetaan huomioon tieosakkaan tiedossa oleva tien käytön määrä ja laatu.” Kaunis ajatus on, että tieyksiköt saadaan toisiinsa nähden oikeisiin suhteisiin ja kustannukset tien kunnossapidosta jakautuvat osakkaiden kesken oikeudenmukaisesti.

Kun tieyksikkölaskelma tehdään MML:n Yksityistien tieyksiköinti 2023 -julkaisussa esitettyjen valmiiden painolukujen perusteella, niin noita olennaisia tietoja ei kuitenkaan kysytä. Painoluku määräytyy tällöin asunnon käytön mukaan riippumatta siitä, kuinka paljon ja kuinka painavalla ajoneuvolla osakkaat tietä käyttävät.

Osaako joku sanoa, mikä tarkoitus noilla valmiiksi lasketuilla painoluvuilla oikein on? Mielestäni on ristiriitaista puhua tien käyttöön perustuvasta tieyksiköinnistä, jos se tehdään noiden valmiiden painolukujen pohjalta.

Mielestäni suositusta pitäisi käyttää vain alkutietojen keräämisessä ja sen jälkeen selvittää todellinen liikenne. Sellaisenaan sovellettuna voi tulla kohtuuttomuuksia. Osakkaille pitäisi antaa mahdollisuus kertoa tosiasiallinen käyttö ja tarpeen mukaan alentaa tai lisätä (harvemmin ehkä sitä pyydetään) yksiköitä. Tiekunnan kokous eli osakkaat lopulta saavat ne vapaasti päättää.

Niin, ja valvontakamerat teille, jotta todella nähdään ja voidaan riitatilanteessa asia todistaa. Nimittäin väärän tiedon tarinoijia mahtuu mukaan, jotka maksattaisivat mielellään tienkäyttönsä toisilla tieosakkailla.

Valmiit painoluvut ovat tosiaan ohjeellisia ja yleisiä. Metsän osalta ne mielestäni toimivat kohtuullisen hyvin, mutta talot ovat hankalempia. Kiuruveden Metsola on tehnyt videon “tieyksiköinnin lyhyt oppimäärä” Sen tärkein sanoma perusperiaatteen läpi käymisen lisäksi on se ette ei takerruta lillukan varsiin. Yksiköintiä voi laskea lopuutumiin eikä siitä koskaan saa ihan 100% todellisuutta vastaavaa. Kenenkääön liikenne määrä ei ole joka vuosi täysin vakio joten lukuja on pakko katsoa keskiarvoina.

Kuitenkin jos miettii että talossa A asuu eläkeläinen yksin joka käy kerran pari viikossa jossain ja talossa B iso perhe josta käydään keskimäärin kolmesti päivässä jossain on epäoikeuden mukaista jos molemmilla on sama painoluku. Tälläaisessa tapauksessa käyttäisin korjaus kerrointa.

Meidäön tiekunnan yksiköinnin uudistamisessa perustietolomakkeita palautettiin kohtuullisesti, mutta todella harva oli oikeasti kertonut tienkäytöstä siten että siitä olisi ollut apua.

MML:n esitieto lomakkeella on mahdollisuus kertoa omat näkemykset kuinka tietä käyttää. Jos sitä mahdollisuutta ei käytä niin kuinka sitten yksiköinnin laatija voi tietää käytön määrää. Yksiköinti laaditaan useammaksi vuodeksi kerrallaan ( no, mahdollisuus vaatia viiden vuoden jälkeen uusintaa yksiköintiin ) joten keskimääräinen yksiköinti lienee paikallaan. Vakituiset asukkaat maksavat joka tapauksessa kulkemisistaan, niin miksi sitten vapaa-ajan asukkaat haluaisivat maksaa kulkemisistaan. Lähinnä yksiköinnin vaatimista pieneksi on toisten hyväksi käyttöä. Maksetaan todellisista kulkemisista ja aurauksista. Tien käyttö ei voi olla ilmaista. Kun rahat on tiukalla, yhteiskunta on lopettanut avustukset, niin ymmärtää että ei olla halukkaita maksamaan. MML:n suositus yksiköinniksi on tarpeeksi tarkka, jolla voidaan arvioida tienkäyttö. Kun tiellä on useita kiinteistöjä osakkaana, niin olisi aika työlästä alkaa kaikille laatimaan omat kertoimet ja jotka kaikkia muita osakkaita tyydyttäisi. Mennään MML;n suositusten mukaan.